گزارش عملکرد واحد مهندسی بهداشت محیط؛ تشدید نظارتها و برخورد با تخلفات بهداشتی
تشدید نظارتهای بهداشت محیط و برخورد قاطع با متخلفان بهداشتی در مناطق مختلف شهرستان
در راستای اجرای برنامههای نظارتی و با هدف حفظ سلامت عمومی جامعه و ارتقای شاخصهای بهداشتی، کارشناسان بهداشت محیط با انجام بازرسیهای مستمر و نمونهبرداری از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، با واحدهای متخلف برخورد قانونی کردند.
در همین راستا، ۴ کارگاه تولید بستنی در منطقه رهنان به دلیل مثبت بودن نتایج آزمایشگاهی از نظر آلودگی میکروبی، به طور کامل پلمپ شدند. این اقدام پس از نمونهبرداری و ارسال نمونهها به آزمایشگاه توسط کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت رهنان، مهندس نجار و مهندس داوری و دریافت جوابیه مبنی بر وجود آلودگی میکروبی در نمونههای اخذ شده، صورت گرفت. پلمپ این واحدها با هدف جلوگیری از عرضه محصولات غیربهداشتی و پیشگیری از تهدید سلامت شهروندان انجام شد.
همچنین یک واحد آبمیوه و بستنی در منطقه خانه اصفهان نیز به علت مثبت بودن نتایج آزمایشگاهی نمونههای ارسالی از نظر آلودگی میکروبی، به طور کامل پلمپ شد. در ادامه بازدیدهای نظارتی، دو واحد رستوران به علت استفاده از رنگهای غیرمجاز و نگهداری و مصرف گوشواره مرغ، که از مصادیق تخلفات بهداشتی محسوب میشود، به صورت بحرانی پلمپ شدند. در این بازرسیها، ۱۸ کیلوگرم گوشواره مرغ کشف و در محل معدومسازی شد تا از هرگونه استفاده و عرضه آن جلوگیری شود.
این اقدامات توسط کارشناسان بهداشت محیط مراکز بهداشتی کوجان و خانه اصفهان، مهندس رضویزاده و مهندس مهاجرانی انجام شد و پرونده تخلفات کشفشده نیز جهت سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح ارجاع گردید.
در بخش دیگری از اقدامات نظارتی، در پی شکایات مردمی و پس از اخذ حکم قضایی، یک کارگاه زیرزمینی تولید شیرینی که در یک منزل مسکونی در منطقه ملکشهر به صورت غیرمجاز فعالیت میکرد، با حضور کارشناسان بهداشت محیط و در معیت نیروی انتظامی مورد بازرسی قرار گرفت. در این بازدید، ضمن پلمپ کامل محل، مقادیری رنگ غیرمجاز مورد استفاده در تولید محصولات نیز جمعآوری شد و پرونده متخلفان برای رسیدگی قانونی به مراجع مربوطه ارجاع شد.
این عملیات توسط کارشناسان بهداشت محیط منطقه ملکشهر، مهندس فاضلی، مهندس نصیری و مهندس صادقی انجام شد و بار دیگر بر عزم جدی حوزه بهداشت در برخورد با فعالیتهای غیرمجاز و تهدیدکننده سلامت عمومی تأکید شد.
همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری ماه محرم، کارشناسان بهداشت محیط شهر بهارستان نیز با هدف ارتقای سلامت عمومی و پیشگیری از بروز بیماریهای مرتبط با مواد غذایی، از مساجد، تکایا، حسینیهها و مراکز تهیه و توزیع نذورات بازدید کردند. در این بازدیدها، ضمن بررسی وضعیت بهداشتی اماکن و نحوه تهیه، نگهداری و توزیع نذورات، توصیهها و آموزشهای لازم به مسئولان و دستاندرکاران این مراکز ارائه شد تا خدماترسانی به عزاداران در شرایط کاملاً بهداشتی انجام گیرد.
این بازدیدها توسط مهندس کاظمی و کریمی در سطح شهر بهارستان انجام شد و نظارتها در طول ایام محرم به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.