برگزاری نخستین جلسه «کمیته آموزش سلامت و انتشارات» و «کمیته علمی ـ اجرایی خودمراقبتی سرطان» در مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان
نخستین جلسه کمیته آموزش سلامت و انتشارات و کمیته علمی ـ اجرایی خودمراقبتی سرطان در سال جاری، روز یکشنبه ۳۱ خردادماه با حضور مدیریت، معاون بهداشتی و مسئولان واحدهای فنی ستاد، در دفتر مدیریت مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، هادی، کارشناس واحد آموزش سلامت، ضمن خیرمقدم به حاضران، گزارشی از اهم فعالیتهای انجامشده این واحد در سال گذشته ارائه کرد. وی در ادامه با اشاره به مصوبات جلسه پیشین، میزان تحقق اهداف و اقدامات صورتگرفته را تشریح و بر ضرورت تداوم برنامههای آموزشی با رویکرد ارتقای سواد سلامت در جامعه تأکید نمود.
در ادامه، ستوده، دیگر کارشناس واحد آموزش سلامت، گزارشی از فعالیتهای اجراشده در فصل بهار سال جاری ارائه کرد. این گزارش شامل برنامههای آموزشی، اقدامات اطلاعرسانی و فعالیتهای مرتبط با ارتقای آگاهی عمومی در حوزه سلامت بود که با همکاری واحدهای مختلف و با هدف افزایش مشارکت مردمی و توسعه فرهنگ خودمراقبتی به اجرا درآمده است.
بخش دیگری از این جلسه به بررسی برنامه «خودمراقبتی در سرطان» اختصاص داشت. در این بخش، ضمن تشریح دستورالعمل اجرایی برنامه، روند پیشبرد آن، اهداف مورد انتظار و وظایف واحدهای مرتبط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین بر اهمیت آموزش و توانمندسازی گروههای هدف به عنوان یکی از راهبردهای مؤثر در ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماریها تأکید شد.
اعضای کمیته با اشاره به نقش مؤثر سفیران سلامت و رابطان سلامت محله در انتقال مفاهیم آموزشی و ترویج رفتارهای سالم، بر اجرای هرچه مطلوبتر این برنامه تأکید کردند. بر همین اساس مقرر شد فاز نخست برنامه خودمراقبتی در سرطان با محوریت آموزش سفیران سلامت و رابطان سلامت محله آغاز شود تا از طریق افزایش آگاهی و ارتقای مهارتهای خودمراقبتی، گامی مؤثر در جهت پیشگیری، تشخیص زودهنگام و کنترل سرطان در جامعه برداشته شود.
در پایان جلسه، پوستر طراحیشده با موضوع «خودمراقبتی» توسط هادی ارائه شد. این پوستر پس از بررسی و تبادل نظر اعضای کمیته، از جنبههای محتوایی و بصری مورد ارزیابی قرار گرفت و پیشنهادهایی در راستای ارتقای کیفیت و اثربخشی آن ارائه شد تا پس از اعمال اصلاحات لازم، در برنامههای آموزشی و اطلاعرسانی مورد استفاده قرار گیرد.
این نشست با تأکید بر استمرار برنامههای آموزشی، تقویت همکاری بینبخشی و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود برای ارتقای سلامت جامعه به کار خود پایان داد.